VID OLYCKA, SKADA ELLER HAVERI

Om olyckan är framme eller om hyrbilen skulle haverera hjälper vi dig. Det är viktigt att du tar kontakt med oss så vi kan ge dig bästa hjälpen beroende på vad som hänt.

ÅTGÄRDER VID OLYCKA​

  • Är någon person skadad? Börja med att ringa 112 så hjälpen kommer fram så fort som möjligt. Vid en mindre olycka där polis behövs för att assistera så ringer du 114 14.​
  • Se först till att eventuellt skadade personer är varma, men flytta dem helst inte, då det kan förvärra skador. Tänk LABC – Livsfarligt läge, Andning, Blödning, Chock eller cirkulationssvikt.​
  • Sätt ut varningstrianglar. Placeras på ett lämpligt avstånd bakom bilen, minst 100 meter, men gärna längre för att varna andra trafikanter.​
  • Dokumentera olyckan, gärna med din mobiltelefon. Fotografera bilarnas position, registreringsskyltar och hur skadeplatsen ser ut. Flytta sedan fordon som hindrar trafiken, om det är möjligt.​
  • Ta kontaktuppgifter och se till att du vet vilka alla inblandade är: namn, adress, telefon, mejl, försäkringsbolag och registreringsnummer. Samla även in kontaktuppgifter till alla som såg olyckan. De kan hjälpa polis och försäkringsbolag att ta reda på vad som hände.​

Klicka här för att gå till Trygg Hansa och fylla i skadeanmälan
Klicka här för ifyllnad av skadeblankett via PDF

VID HAVERI AV HYRBIL

Vid haveri eller annat problem med din hyrbil där fortsatt färd ej är möjlig, var vänlig kontakta stationen där du hyrt bilen. Kontaktuppgifter med journummer finner du i ditt signerade hyrbilsavtal.

Om du har ytterligare frågor angående skador, försäkring eller andra villkor kan du använda vår FAQ funktion för att söka efter svar på dina frågor. Du kan även ringa vår centralbokning 0774-43 44 44 (öppettider vardagar 07:00-18:00), eller mejla oss på info@mabi.se om ärendet ej är akut, vi svarar på mejl inom 24 timmar.